GRATIS VERZENDING VANAF €49 | LEVERING BINNEN 1-2 WERKDAGEN

Het matcha-effect

Matcha is een zeer krachtige antioxidant

Antioxidanten zijn verantwoordelijk voor het neutraliseren van de negatieve effecten van vrije radicalen: ongepaarde zuurstofatomen die in het lichaam circuleren en gezonde moleculen aanvallen, dragen bij aan de ontwikkeling van hart-, oog-, hersen- en huidaandoeningen en de meeste soorten kanker. De vorming van vrije radicalen wordt versneld door b.v. chronische stress. Ze komen ook in het lichaam terecht met gefrituurde of gegrilde voedingsmiddelen en met vervuilde lucht. Antioxidanten elimineren vrije radicalen, herstellen de balans van het lichaam en ondersteunen het immuunsysteem permanent. Door hun impact voelen we ons gezonder en worden verouderingsprocessen vertraagd. In verse groenten en fruit zitten grote hoeveelheden antioxidanten, maar matcha bevat hun hoogste concentratie op de ORAC-schaal!

Een rijke bron van catechines, EGCG - 10 kopjes in één kom

Matcha thee is een rijke bron van catechines. Het onderscheidt zich van alle andere antioxidanten door zijn specifieke eigenschappen bij het neutraliseren van de activiteit van vrije radicalen. Catechines verminderen het risico op atherosclerose, hebben een antibacteriële en antivirale werking en verlagen het cholesterolgehalte in het bloed.

Ze spelen een belangrijke rol bij het beschermen van de huid tegen schadelijke zonnestraling. Matcha bevat een derivaat van catechine, EGCG genaamd, een bijzonder sterke antioxidant. Deze organische samenstelling heeft een sterke anti-tumoractiviteit en is een antioxidant die 100 keer sterker is dan vitamine C. Omdat we bij het drinken van matcha de volledige gemalen theebladeren consumeren, drink je met één kopje het equivalent van 10 kopjes gewone groene thee, in termen van antioxidantgehalte.

(Bron: Journal of Agriculture and Food Chemistry, Lipophilic and Hydrophilic Antioxidant Capacitesof Common Foods in the US.)

Kalmerend en ontspannend

Matcha wordt al meer dan 1000 jaar door de Chinese taoïsten en Japanse zenboeddhistische monniken gebruikt als een middel om de vrede en helderheid van de geest te behouden tijdens de lange uren van meditatie. Tegenwoordig weten we dat L-theanine, een aminozuur geconcentreerd in de bladeren die worden gebruikt om matcha te produceren, verantwoordelijk is voor deze neuropsychiatrische processen. L-theanine stimuleert de afgifte van alfagolven in de hersenen, die onze stemming beïnvloeden en een gevoel van ontspanning en rust oproepen, zonder slaperigheid te veroorzaken. L-theanine helpt om een ​​toestand van waakzame ontspanning te induceren die vergelijkbaar is met dewelke wordt bereikt door meditatie. Een traditionele matcha in poedervorm heeft vier keer het gehalte aan L-theanine (39 mg per portie) in vergelijking met groene thee die in een zak wordt geserveerd.

Verbetert uw geheugen en verhoogt de concentratie

Voedingsdeskundigen bevelen L-theanine ook aan vanwege het gunstige effect op het behoud van de optimale niveaus van dopamine en serotonine in het lichaamstoffen die cruciaal zijn voor welzijn, creativiteit en bereidheid om uitdagingen aan te gaan. Deze twee organische verbindingen spelen een essentiële rol bij tal van processen van het zenuwstelsel zoals slaap, motiverend vermogen, het vermogen om plezier te ervaren. Serotonine werkt als neuromediator, wat een "boodschapper" van het lichaam betekent die informatie tussen hersencellen doorgeeft. Het juiste niveau maakt het mogelijk om in slaap te vallen en reguleert de bloeddruk. Een tekort aan serotonine leidt tot een depressieve stemming, een groot tekort tot depressie. Dopamine is de belangrijkste neurotransmitter uit de groep catecholamines die in het menselijk brein wordt uitgescheiden. Volgens recente studies is dopamine de basis van motivatieprocessen die verantwoordelijk zijn voor onze bereidheid om te handelen, te leren en te onthouden

Het verhoogt het energieniveau en verbetert het uithoudingsvermogen

De oorlogszuchtige samoerai dronken matcha voor hun expedities als een natuurlijke stimulerende drank. Matcha bevat grote hoeveelheden L-theanine en andere voedingsstoffen die een positieve invloed hebben op het immuunsysteem. Het energieniveau na het drinken van een kopje matcha kan meer dan zes uur aanhouden. Ondanks het gehalte aan cafeïne in matcha zijn er na consumptie daarvan geen typische bijwerkingen zoals hyperactiviteit, hoge druk en nervositeit.

De energiestroom is stabieler en constanter dan bij koffie, omdat de cafeïne in regelmatige doses in het bloed wordt verdeeld. Er is ook geen risico op het gevoel van energieverlies, waarover sterke koffiedrinkers weleens klagen. 80 milligram cafeïne in een kopje matcha komt overeen met 90-150 milligram in een portie koffie.

Het helpt om calorieën te verbranden

Matcha groene thee versnelt de stofwisseling van het lichaam, waardoor de vetverbranding vier keer zo snel is. In tegenstelling tot veel diëten op de markt, veroorzaakt matcha, omdat het een natuurlijk voedingssupplement is, geen bijwerkingen zoals een verhoogde hartslag of verhoogde bloeddruk.

Perfecte ontgifting

Matcha bevat een hoog gehalte aan chlorofyl, een groen pigment waaraan de bladeren hun heldergroene kleur danken. Dit bestanddeel reinigt je lichaam van alle aanwezige gifstoffen. Door de speciale productiemethode van Kansha matcha, waarbij theeplanten drie weken voor de oogst in de schaduw worden gezet, neemt de hoeveelheid chlorofyl in de bladeren toe. Daardoor heeft de echte matcha uit Japan een mooie, intens groene kleur.

Versterking van het immuunsysteem

De catechinen in matcha-thee helpen niet alleen om vrije radicalen te bestrijden, maar hebben ook antibiotische eigenschappen en versterken ons immuunsysteem door zijn antibacteriële en antivirale werking. Een kopje thee levert aanzienlijke hoeveelheden vitamine A en C, kalium, calcium en ijzer aan het lichaam.

Het verlaagt het niveau van slechte cholesterol

Volgens onderzoek hebben mensen die regelmatig matcha drinken, lagere niveaus van slechte LDL-cholesterol en hogere goede HDL-cholesterol. Mannen die matcha dronken, vertoonden een 11% lagere incidentie van hartaandoeningen dan degenen die het niet dronken (American Journal of Clinical Nutrition, 2011).